..nii 100 aastat tagasi.
Naeste keskes
"Ühes külas elasivad kolm perenaist, nad olivad head sõbrad, oskasivad
keik kolm tõinetõisega külajuttu puhuda kui töö selleks vähagi mahti
andis. Päältkuulaja, kes nende kolme elu ja majapidamist täädis võis
vahet teha õiguse ja ülekohtujutu vahel, mis räägiti, kuna võõras, kes
säält külast perit ei olnud, keik õigeks arvas. Kaks esimest naist
jutustavad tõinetõisega ühes nõus ja ühel vormil: "Kulla sõsarakese, mo
lehmad ei anna piima, karjamaa on halv, võist ei või juttugi olla. Minu
ja mo pere suhu tänavu aasta veel pole võiraasu saanud. Kanad munevad
nahkmunne ja põrsad on koguni kängu jäänud, kriiksiitavad hambid, mis
hirmus kuulda. Vasikad pilluvad perajalgu üles, neist ei saa ka midagi.
Küll lasksin sakslasemoori käest veske päält arstimise jahu tuua, kus
üheksama kuradi sõnad pääle loetud, aga keik ei aitnud minu vasikate
kohta mitte sittagi. Kapsad, tead isigi, kulla sõsarakene, see aasta ka
ei kasvanud, päid polnud otsas, anna nüüd perele ette, mis sa annad, aga
oma kolm korda olgu üle ööpäeva laud välja pantud. Peris häda ja kitsas
keigipidi selle ilmaeluga. Ma ole mitu korda oma Hantsule ütelnu, oleks
poeg suuremb ollud, annaks maja ära poea kätte, aga noor alles, saab
veel kapsamaarja päevaks 10 aastat vanaks. Jah, sõsarakene, jah,
sõsarakene, nõndap ta on, nõnda on jah mul seesama lugu, just karvapääl
seesama lugu, lapsed kodus kisendavad ja karjuvad: "Ema anna piima! Anna
võid ja liha!" Poolmeeletumad, pidage suu, ole mitu kord peris
südametäiega lastele ütelnud. Kust mina võta teile anda? Mo va Jaan,
tääd isigi, lastest paljo ei hooli, nad ka, siis tema juure ei läha.
Kulla sõsarakene, iga laps tahab paremat pala ega ta sellega ela ometa,
mis vanainimesed söövad. Kust ma võtan, kui anda midagi ei ole, viimse
sealiha lõpeti joba enne jaani kaks nädalat ära ja ütlesin perele ja
lastele siis: "Nüüd pange hambad vakja liha pärast."
Kolmas: Mul on Jumal tänu keiki küllat. Peremehelt saatsin 5 punda võid
jaanilaadale, see oli veel mullune või, tänavust ei ole veel
liigutanudki, pere sööb iga pühape hommiku, mo omad lapsed need võid ei
tahagi. Neile anna aga liha kätte. Ärge arvake Mäelt ja Alt perenaene,
et ma valetan, tulge praegu mo kodu vaatama, kui ei usu. Mul on praegu
kahe sea täis suitsutatud liha seismas. Ole peris mures kui praeguse
sooja ilmaga vaest hukka ei läha. Põrsaid on praegu mul ütessa tükki,
keik söövad nii paljo kui anda jõuad. Minevase aastaga müüsi ma üksinda
pääle kaalu, arvata 18 punda võid ära.
Nõnda, armas lugeja, nende kolme perenaese külajutud tõinetõisele, mis
ma kannatades päält kuulasin, sest mina, kui selle küla inimene täädsin
karvapäält kui kehvad ehk rikkad nad keegi olivad. Kaks esimest ei
rääkinud sõnagi õiget, nad olivad mõlemad ahned ja kisendajad, kes isigi
ei täädnud, mis nad veel soovisid ehk tahtsid. Neil oli liha ja leiba,
võid ja piima ja keiki küll, mis elutarvidus eal nõuab, kuna kolmas
perenaene pool tõtt ja pool valet rääkis, sest ta asjad nii heas korras
ammugi ei seisnud kui ta lobises, nägu see inimeste viis enamiste on.
Ahned kisendavad ja karjuvad, et mõni helde südamega inimene nende pääle
peaks halastama ja mõni kopik raha ehk mõni riideräbal neile
kihakatteks kinkima. Sellest hoolimata, et riided kirstudesse ega vili
salvedese ei mahu, käivad ise naruriidis, et vara perandajatel pärast
nende surma küllat tööd ja kohtukäimist oleks, kuidas keik seda
ülekohtuga kogutud varandust enesekeskes ära jagada. Üks tõsine
ristiinimene ei kiida ega laida, ei kisenda ega nuta, et tal paljo või
et tal väha on, vaid tänab jumalat kui igapäevast leiba saab süüa ja
riided selga panna, öeldes: "Ma tänan oma jumalat keige armu ja
heategemiste eest, ta on minule keik andnud, mis mulle siin ilmas tarvis
lähab, kui seda ka küll teiste arvates väha on, siiski on minule
sellest ülemäära küllat."
No comments:
Post a Comment